Nazwa inwestycji:
Dokumentacja projektowa budowy drogi ekspresowej S10 i S50 A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Część II – Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.:
„Budowa drogi ekspresowej S10 na odc. od granicy województwa do DK50 i S50 na odc. od DK50 do S7”
Data podpisania umowy:
04.08.2022 r.
Podstawą opracowania jest umowa nr. 2052.2022.I-1.D-3.2413.17.2021.44 z dnia 04.08.2022 r. zawarta pomiędzy Skarbem Państwa – Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6, 85-085 Bydgoszcz, a Wykonawcą – konsorcjum firm TPF Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Postępu 14B, 02-676 Warszawa oraz Databout Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie,
ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7, 02-366 Warszawa.
Opis kontraktu:
Przedmiotem umowy jest opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa drogi ekspresowej S10 na odc. od granicy województwa do DK50 i S50 na odc. od DK50 do S7”.
Inwestycja dotyczy budowy drogi S10/S50 oraz drogi krajowej nr 60.
DrogaS10/S50 została zlokalizowana w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego ( powiaty: sierpecki, płocki i płoński). Początek przebiegu projektowanej drogi ekspresowej rozpoczyna się na węźle drogowym zlokalizowanym w ciągu istniejącej drogi wojewódzkiej DW559 w okolicach miejscowości Cegielnia (Wariant W3) oraz Izabelin (Wariant W1 i Wariant W2). Następnie droga przebiega z zachodu na wschód przez gminy Brudzeń Duży, Mochowo, Stara Biała, Gozdowo, Bielsk, Radzanowo, Staroźreby, Bulkowo, Dzierzążnia, Naruszewo a koniec opracowania znajduję się na węźle Przyborowice – węzeł projektowanej drogi S10/S50 z drogą ekspresową S7, położonym w rejonie miejscowości Przyborowice Górne, w gminie Załuski. Droga krajowa DK 60 w nowym przebiegu idącym odmiejscowość Bielsk do miejscowości Płock w województwie mazowieckim, przechodzi przez powiaty płocki, miasto Płock a także gminy: Bielsk, Radzanowo, Stara Biała, Płock .
Celem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego jest:
• wstępne określenie zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia oraz ustalenie jego efektywności ekonomicznej;
• uściślenie przebiegu tras poszczególnych wariantów oraz ostateczne ustalenie typów oraz podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych;
• dostarczenie informacji do podjęcia wstępnej decyzji inwestorskiej w sprawie celowości, zakresu i horyzontu czasowego realizacji zadania inwestycyjnego;
• umożliwienie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla wybranego wariantu przebiegu drogi.
Droga ekspresowa S10/S50 jest w strategicznych planach na szczeblu krajowym: Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Odcinek S10/S50 w swoim docelowym kształcie połączy Warszawę ze Szczecinem, łącząc liczne trasy szybkiego ruchu (m.in. A1, A6, S3, S5, S6, S11,S7).
Dzięki przedmiotowej inwestycji wyznaczona zostanie trasa nowej dwujezdniowej drogi krajowej o parametrach klasy S (droga ekspresowa) na odcinku od granicy województwa do drogi krajowej S7, która umożliwi stworzenie nowego połączenia głównych miast regionu, Bydgoszczy i Torunia, z Włocławkiem, Płockiem i Warszawą. Planuje się połączenie projektowanej trasy głównej z istniejącą siecią drogową wyłączne poprzez węzły drogowe na przecięciu z wybranymi drogami (DW559,DP2999W,DP5201W,DP2924W,DW567,DW540,DW570,DK50,DK60 (nowy przebieg),S50,S7). Połączenia z siecią pozostałych istniejących dróg zostaną zrealizowane poprzez planowane skrzyżowania na węzłach drogowych, przejazdy drogowe i sieć dodatkowych jezdni wzdłuż trasy głównej.
Zakres inwestycji obejmuje:
• budowę dwujezdniowej drogi głównej;
• budowę węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich;
• budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepusty i inne;
• przebudowę istniejących dróg oraz budowę dodatkowych jezdni dla obsługi ruchu lokalnego;
• realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko w tym: ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie ochronne;
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także infrastruktury technicznej związanej z drogami.
Podstawowe parametry drogi ekspresowej S10/S50:
Parametr | Droga ekspresowa S10/S50 |
Klasa drogi | S |
Prędkość do projektowania | 130 km/h |
Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na nawierzchnię | 115 kN/oś |
Kategoria ruchu | KR6* |
Przekrój poprzeczny | Dwujezdniowy 2×2* |
Szerokość pasa ruchu | 3,50 m* |
Szerokość pasa drogowego | ok. 80 m* |
* parametry wstępne, zostaną określone podczas prac projektowych na podstawie analiz
Podstawowe parametry drogi ekspresowej drogi krajowej nr 60 :
Parametr | Droga krajowa nr 60 |
Klasa drogi | GP |
Prędkość do projektowania | 110 km/h |
Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na nawierzchnię | 115 kN/oś |
Kategoria ruchu | KR5* |
Przekrój drogi / Liczba pasów ruchu | 2×2/1×2 |
Szerokość pasa ruchu | 3,50 m* |
Szerokość pasa drogowego | ok. 80 m* |
* parametry wstępne, zostaną określone podczas prac projektowych na podstawie analiz
Spodziewane korzyści wynikające z realizacji planowanej inwestycji:
• stworzenie nowych możliwości komfortowego dotarcia do aglomeracji warszawskiej (przez S50 i S7), do portów w Szczecinie i Świnoujściu (przez A6 i S3), do aglomeracji poznańskiej i konurbacji górnośląskiej (przez S5 i S11) oraz do aglomeracji łódzkiej i portów morskich w Gdańsku i Gdyni (przez A1);
• stworzenie alternatywnego szlaku transportowego na północ od autostrady A2;
• przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane;
• poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu projektowanej drogi;
• poprawa przepustowości drogi, komfortu przejazdu oraz prędkości ruchu;
• umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie planowanej S10, a szczególnie w rejonach projektowanych węzłów drogowych.