Nazwa inwestycji:
Dokumentacja projektowa budowy drogi ekspresowej S10 i S50 A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Część II – Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.:
„Budowa drogi ekspresowej S10 na odc. od granicy województwa do DK50 i S50 na odc. od DK50 do S7”
Data podpisania umowy:
04.08.2022 r.
Podstawą opracowania jest umowa nr. 2052.2022.I-1.D-3.2413.17.2021.44 z dnia 04.08.2022 r. zawarta pomiędzy Skarbem Państwa – Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6, 85-085 Bydgoszcz, a Wykonawcą – konsorcjum firm TPF Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Postępu 14B, 02-676 Warszawa oraz Databout Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie,
ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7, 02-366 Warszawa.
Opis kontraktu:
Przedmiotem umowy jest opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa drogi ekspresowej S10 na odc. od granicy województwa do DK50 i S50 na odc. od DK50 do S7”.
Inwestycja dotyczy budowy drogi S10/S50 oraz drogi krajowej nr 60.
DrogaS10/S50 została zlokalizowana w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego ( powiaty: sierpecki, płocki i płoński). Początek przebiegu projektowanej drogi ekspresowej rozpoczyna się na węźle drogowym zlokalizowanym w ciągu istniejącej drogi wojewódzkiej DW559 w okolicach miejscowości Cegielnia (Wariant W3) oraz Izabelin (Wariant W1 i Wariant W2). Następnie droga przebiega z zachodu na wschód przez gminy Brudzeń Duży, Mochowo, Stara Biała, Gozdowo, Bielsk, Radzanowo, Staroźreby, Bulkowo, Dzierzążnia, Naruszewo a koniec opracowania znajduję się na węźle Przyborowice – węzeł projektowanej drogi S10/S50 z drogą ekspresową S7, położonym w rejonie miejscowości Przyborowice Górne, w gminie Załuski. Droga krajowa DK 60 w nowym przebiegu idącym odmiejscowość Bielsk do miejscowości Płock w województwie mazowieckim, przechodzi przez powiaty płocki, miasto Płock a także gminy: Bielsk, Radzanowo, Stara Biała, Płock .
W odpowiedzi na ankiety zebrane podczas pierwszej tury spotkań informacyjnych zaproponowano czwarty, hybrydowy wariant, który opiera się na wykorzystaniu odcinków wcześniej zaproponowanych wariantów oraz kilku nowych odcinków przejściowych.
Czwarty wariant na odcinku od granicy województwa do Nowych Proboszczewic przebiega po śladzie W2, następnie w sąsiedztwie Płocka po śladzie wariantu 3 do wysokości miejscowości Ciółkowo, gdzie przechodzi w W3. W sąsiedztwie miejscowości Stare Łubki następuje przejście na trasę W. W sąsiedztwie Bulkowa ma miejsce przejście na W2, zaś na przecięciu projektowanej trasy S10/S50 z istniejącą drogą nr 50 trasa wariantu W4 przechodzi nowym śladem w kierunku miejscowości Skarboszewo, od której kontynuowany jest przebieg po śladzie W1 aż do węzła z S7.

Celem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego jest:
• wstępne określenie zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia oraz ustalenie jego efektywności ekonomicznej;
• uściślenie przebiegu tras poszczególnych wariantów oraz ostateczne ustalenie typów oraz podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych;
• dostarczenie informacji do podjęcia wstępnej decyzji inwestorskiej w sprawie celowości, zakresu i horyzontu czasowego realizacji zadania inwestycyjnego;
• umożliwienie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla wybranego wariantu przebiegu drogi.
Droga ekspresowa S10/S50 jest w strategicznych planach na szczeblu krajowym: Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Odcinek S10/S50 w swoim docelowym kształcie połączy Warszawę ze Szczecinem, łącząc liczne trasy szybkiego ruchu (m.in. A1, A6, S3, S5, S6, S11,S7).
Dzięki przedmiotowej inwestycji wyznaczona zostanie trasa nowej dwujezdniowej drogi krajowej o parametrach klasy S (droga ekspresowa) na odcinku od granicy województwa do drogi krajowej S7, która umożliwi stworzenie nowego połączenia głównych miast regionu, Bydgoszczy i Torunia, z Włocławkiem, Płockiem i Warszawą. Planuje się połączenie projektowanej trasy głównej z istniejącą siecią drogową wyłączne poprzez węzły drogowe na przecięciu z wybranymi drogami (DW559,DP2999W,DP5201W,DP2924W,DW567,DW540,DW570,DK50,DK60 (nowy przebieg),S50,S7). Połączenia z siecią pozostałych istniejących dróg zostaną zrealizowane poprzez planowane skrzyżowania na węzłach drogowych, przejazdy drogowe i sieć dodatkowych jezdni wzdłuż trasy głównej.
Zakres inwestycji obejmuje:
• budowę dwujezdniowej drogi głównej;
• budowę węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich;
• budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepusty i inne;
• przebudowę istniejących dróg oraz budowę dodatkowych jezdni dla obsługi ruchu lokalnego;
• realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko w tym: ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie ochronne;
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także infrastruktury technicznej związanej z drogami.
Podstawowe parametry drogi ekspresowej S10/S50:
Parametr | Droga ekspresowa S10/S50 |
Klasa drogi | S |
Prędkość do projektowania | 130 km/h |
Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na nawierzchnię | 115 kN/oś |
Kategoria ruchu | KR6* |
Przekrój poprzeczny | Dwujezdniowy 2×2* |
Szerokość pasa ruchu | 3,50 m* |
Szerokość pasa drogowego | ok. 80 m* |
* parametry wstępne, zostaną określone podczas prac projektowych na podstawie analiz
Podstawowe parametry drogi ekspresowej drogi krajowej nr 60 :
Parametr | Droga krajowa nr 60 |
Klasa drogi | GP |
Prędkość do projektowania | 110 km/h |
Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na nawierzchnię | 115 kN/oś |
Kategoria ruchu | KR5* |
Przekrój drogi / Liczba pasów ruchu | 2×2/1×2 |
Szerokość pasa ruchu | 3,50 m* |
Szerokość pasa drogowego | ok. 80 m* |
* parametry wstępne, zostaną określone podczas prac projektowych na podstawie analiz
Spodziewane korzyści wynikające z realizacji planowanej inwestycji:
• stworzenie nowych możliwości komfortowego dotarcia do aglomeracji warszawskiej (przez S50 i S7), do portów w Szczecinie i Świnoujściu (przez A6 i S3), do aglomeracji poznańskiej i konurbacji górnośląskiej (przez S5 i S11) oraz do aglomeracji łódzkiej i portów morskich w Gdańsku i Gdyni (przez A1);
• stworzenie alternatywnego szlaku transportowego na północ od autostrady A2;
• przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane;
• poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu projektowanej drogi;
• poprawa przepustowości drogi, komfortu przejazdu oraz prędkości ruchu;
• umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie planowanej S10, a szczególnie w rejonach projektowanych węzłów drogowych.